دانلود آهنگ جدید | ایران صدا

دانلود آهنگ جدید ، دانلود فیلم ایرانی ، دانلود سریال ایرانی

دانلود آهنگ جدید | ایران صدا

دانلود آهنگ جدید ، دانلود فیلم ایرانی ، دانلود سریال ایرانی

جمعه, ۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۵۸ ب.ظ

بمب هیدروژنی چاشنی جنگ در شبه جزیره کره

" بمب هیدروژنی "؛ چاشنی جنگ در شبه جزیره کره + تصاویر

تنش بین دو کره به دلایلی در دوسال اخیر به بیشینه خود رسیده است.
  کره شمالی در روز 6 ژانویه ( 16 دی ) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب آزمایشی " بمب هیدروژنی " خود که نمونه کوچک شده آن بود را با موفقیت انجام داده؛ همین امر باعث شد تا این آزمایش پیامدهای زیادی برای " پیونگ‌یانگ " داشته باشد و نه تنها مناقشات میان دو کره و بلکه درگیری را میان کره شمالی و کشورهای غربی به وجود آورد.




** " جنگ جهانی دوم " دلیل تقسیم شبه جزیره کره

تقسیم شبه جزیره کره به قسمت شمالی و جنوبی در سال 1945 میلادی و بعد از پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم روی داد و بعد از 35 سال سلطه ژاپن بر این شبه جزیره تمام شد؛ بعد از تقسیم این شبه جزیره دولت‌های وقت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر کدام اداره امور موقت هر بخش را تا زمان برگزاری انتخاباتی آزاد برای تشکیل حکومت‌هایی مستقل برعهده گرفتند و بعد از آن اداره هر دو قسمت به دست حکومت‌های خود سپرده شد ولی بعدها کره شمالی به سمت شوروی و کره جنوبی به سمت کشورهای غربی گرایش پیدا کردند.





*** موقعیت جغرافیایی دو کشور

** کره جنوبی

کره جنوبی در منطقه شرق آسیا و در جنوب شبه جزیره کره واقع شده و پایتخت آن شهر " سئول " است؛ این کشور مساحتی بیش از 95 هزار کیلومترمربع و به عنوان 109 کشور جهان از لحاظ وسعت می‌باشد. این کشور جمعیتی بیش از 50 میلیون نفر را در خور جای داده که شهرهای پرجمعیت آن عبارت‌اند از " سئول "؛ " بوسان "؛ " دائگو "؛ " اینچئون " و " گوانگجو " که بیش از 15 میلیون نفر را در خود جای داده‌اند. کره جنوبی همانند همسایه شمالی خود یک شبه جزیره است که از سمت شمال به کره شمالی؛ از سمت جنوب به تنگه کره و دریای جنوب چین؛ از سمت شرق به دریای ژاپن و از سمت غرب به دریای زرد دسترسی دارد.

اقتصاد کره جنوبی در 14 سال اخیر به عنوان دومین رشد اقتصادی در دنیا شناخته می‌شود و به الگوی خوبی برای کشورهای در حال توسعه هم در آسیا و هم در دنیا بدل شده و در سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه ( OECD ( و صندوق بین‌الملی پول به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته دنیا طبقه‌بندی شده است. این کشور با این که از لحاظ مساحت کوچترین عضو " گروه 20 " ( G-20 ) است ولی به لطف به کار گیری شرکت‌های چند ملیتی مانند " سامسونگ "؛ " هیوندای- کیا " و " ال‌جی " در هفتمین جایگاه بین کشورهای صادر کننده در دنیا قرار دارد.





** کره شمالی

کره شمالی همسایه شمالی کره جنوبی است که بعد از تقسیم شبه جزیره کره به وجود آمد و پایتخت آن شهر " پیونگ‌یانگ " است؛ مساحت کشور کره شمالی بیش از 100 هزار کیلومترمربع است که حدود یک دوم کشور بریتانیا می‌باشد که این کشور را در رتبه 93 جهان قرار داده و جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند که بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر از این مردم در شهرهای " پیونگ‌یانگ "؛ " هام‌هونگ "؛ " چونگجین "؛ " سینوئیجو " و " ونسان " زندگی می‌کنند. کشور کره شمالی از سمت جنوب با کره جنوبی؛ از سمت شمال‌شرقی با مرزی کوچک در ارتباط با روسیه است؛ از سمت غرب با دریای ژاپن؛ از سمت شرق با خلیج کره و از سمت شمال با کشور چین همسایه است.

کره شمالی از لحاظ اقتصادی از همسایه جنوبی خود که در حال پیشرفت روزافزون است فاصله زیادی دارد و این وضعیت بد اقتصادی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد چون کره شمالی به شوروی وابستگی زیادی داشته و هنوز هم بیشتر صادرات این کشور به کشورهای چین و روسیه است. آغاز ضعف اقتصادی کره شمالی در سال 1990 میلادی باعث شد تا این کشور با قحطی مواجه شود که در جریان این قحطی بیش از 1 میلیون نفر به کام مرگ کشانده شدند. در حال حاضر بیشتر صادرات این کشور مواد اولیه و برخی تجهیزات نظامی است و به جای آن مواد نفتی؛ ذغال کک؛ ماشین‌آلات و مواد خوراکی وارد می‌کند ولی با این وجود باز هم کره شمالی همیشه دچار قحطی است و حدود یک سوم زنان و کودکان این کشور دچار سوء تغذیه هستند.







** کره‌ شمالی آغاز کننده تنش میان دو کره

کره شمالی در 25 ژوئن 1950 میلادی با حمله به همسایه جنوبی خود آتش تنش و جنگ را برافروخت و با هفت لشکر پیاده و یک لشکر زرهی به سمت خاک کره جنوبی حمله‌ور شد؛ در همان روز " سازمان ملل " بدون حضور شوروی قطعنامه‌ای را برای پایان جنگ صادر کرد ولی کره شمالی بدون توجهی به آن در خاک همسایه جنوبی خود پیش‌ می‌رفت تا اینکه در 27 ژوئن با درخواست آمریکا و پذیرش " سازمان ملل " این کشور به همراه 15 کشور از متحدان آمریکا برای حمایت از کره جنوبی وارد عمل شدند و نیروهای نظامی خود را اعزام کردند.

در این مدت نیروهای نظامی کره شمالی با سرعت در خاک همسایه جنوبی خود پیش رفتند و در 28 ژوئن توانستند شهر " سئول " را به تصرف خود در بیاورند. پس از این اتفاق و بعد از گذشت 5 روز که احتمال شکست نیروهای کره جنوبی افزایش یافت، " نیروی‌دریایی " آمریکا سواحل کره شمالی را محاصره کرد و تمامی مناطق صنعتی و مسکونی را گلوله‌باران کرد. در این مدت تلفات شدیدی به نیروهای کره جنوبی و آمریکایی وارد شد ولی با تزریق نیروهای تازه نفس در 15 سپتامبر همان سال توانستند شهر " سئول " را باز پس بگیرند و قوای متجاوز را به سمت شمال عقب راندند و توانستند در 10 اکتبر شهر " پیونگ‌یانگ " پایتخت کره شمالی را به تصرف خود درآوردند و سپس به سمت مرزهای شمالی کره پیش رفتند.

در همین زمان که احتمال پیروزی نیروهای متحدد افزایش یافته بود ناگهان نیروهای ارتش چین به بهانه دفاع از مرزهای خود وارد خاک کره شمالی شدند و با نیروهای متحدد کره جنوبی و سازمان ملل درگیری‌های شدیدی را پیدا کردند و در روز 3 دسامبر 1952 مجددا " سئول " به دست نیروهای متحدد کره شمالی و چین اشغال شد؛ بعد از سقوط مجدد این شهر نیروهای متحدد سازمان ملل عملیات‌های متعددی را انجام دادند تا در تاریخ 7 آوریل 1352 دوباره " سئول " آزاد شد. در این میان شهر بارها اشغال و دوباره پس گرفته شد که آخرین آن در 16 مه صورت گرفت.

از ماه ژو‍ئن تلاش‌ها برای مذاکره میان طرفین آغاز شد که در همین زمان نیز نیروهای کره‌شمالی به کمک قوای چین حملاتی را علیه قوای متحدد جنوبی انجام دادند که تلفات سنگینی را برجا گذاشت و موجب شد تا روند انجام مذاکرات به کندی صورت گیرد تا این که در 27 ژوئیه 1953 میلادی پیمانی میان دو کشور برای آتش‌بس به امضا رسید اما هیچ پیمان صلحی میان دو کشور تا کنون صورت نگرفته است.



** موشک " موسودان "؛ چاشنی شعله‌ور شدن مجدد تنش میان دو کره

در سال 2013 میلادی کشور کره شمالی چندین فروند موشک " موسودان " خود را سوار بر قطارهای حمل موشک به سمت مرزهای جنوبی خود حرکت داد و آنها را به سمت جزیره " گوام " که در جنوب شرقی شبه جزیره کره قرار دارد نشانه گرفت که این امر باعث شد تا دوباره هم تنش میان دو کره به بالاترین سطح خود برسد و هم باعث شد تا مجامع جهانی مخصوصا آمریکا که اداره جزیره " گوام " را برعهده دارد و در این جزیره پایگاه نظامی دارد نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و تحریم‌هایی را علیه کره شمالی تصویب کنند.

کره شمالی تا قبل از این حرکت نیز بارها نیروهای خود را به سمت مرزهای همسایه جنوبی خود حرکت داده و بارها مرزهای این کشور را تهدید کرده و هر بار نیز باعث شده تا حالت آماده باش در مرزهای دو کشور برقرار شود اما با میانجی‌گری‌های کشورهای همسایه مساله پایان می‌یافت اما تا کنون کره شمالی سامانه موشکی را در مرزهای مشترک خود با کره جنوبی مستقر نکرده بود و همین امر آتش زیر خاکستر تنش‌ها را برانگیخت.



** جزیره " گوام " محل تقابل آمریکا و کره شمالی

" گوام " جزیره‌ای در " اقیانوس آرام " غربی است که توسط دولت ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود اما جزء خاک این کشور محسوب نمی‌شود. این جزیره بیش از 150 هزار نفر جمعیت دارد و مساحت آن بیش از 500 کیلومترمربع و پایتخت آن شهر " هاگاتینا " می‌باشد که اداره آن توسط دفتر امور جزایر وزارت کشور آمریکا و با همکاری مسولان جزیره صورت می‌گیرد. مردم این جزیره از کشورهای مختلف دور هم جمع شده‌اند و به همین خاطر این جزیره فرهنگ و زبان‌های مختلفی را در خود دارد. این جزیره در فاصله بیش از 2 هزار و 500 کیلومتری کره شمالی واقع شده است.







آمریکا در این جزیره دارای پایگاه‌های نظامی هوایی و دریایی با مساحت بیش از 50 میلیون مایل مربع ( بیش از 150 میلیون کیلومترمربع ) می‌باشد که در پایگاه‌‌های هوایی انواع جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها نگه‌داری می‌شود و در پایگاه‌های دریایی نیز انواع کشتی‌ها و ناوها و رزم‌ناوها حضور دارند. با بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کره و اجرای رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا؛ دولت " پیونگ‌یانگ " سامانه موشکی خود را در مرزهای جنوبی مستقر و این جزیره را در تیررس خود قرار داد و باعث شد تنش‌های موجود به اوج خود برسد.















** مشخصات موشک " موسودان "

این موشک در رژه سال 2010 میلادی و در جشن 65 سالگی حزب کارگران کره رونمایی شد. " موسودان " یک موشک میان‌برد و با برد حداکثری 2500 تا 4000 هزار کیلومتر است که شباهت زیادی به موشک " R-27ZYB " اتحاد جماهیر شوروی دارد. این موشک بیش از 15 تن وزن؛ بیش از 1 متر قطر؛ بیش از 10 متر طول؛ قابلیت حمل بیش از 1 هزار کیلوگرم مهمات را دارد و به صورت یک مرحله‌ای می‌باشد. در سال 2013 میلادی کره شمالی چند فروند از این موشک را به مرزهای جنوبی خود برای تهدید به جزیره گوام منتقل کرد.









** " بمب هیدروژنی " چاشنی بالا گرفتن تنش‌های کره شمالی با جهان

کره‌شمالی در تاریخ 6 ژانویه 2015 اقدام به پرتاب آزمایشی " بمب هیدروژنی " نمود که این پرتاب با موفقیت صورت گرفت که این پرتاب باعث شد تا همسایه جنوبی علاوه بر این که در مرزهای خود اعلام آماده باش کند؛ باعث شد تا کره جنوبی با نصب بلندگوهایی در مرز مشترک خود با کره شمالی وضعیت و تنش ایجاد شده میان خود و همسایه شمالی را به اطلاع مردم کره شمالی برساند و اعلام کند که احتمالا میان دو همسایه جنگ رخ خواهد داد. اقدام کره‌شمالی علاوه بر این که تنش میان دو کشور را افزایش داد باعث شد تا کشورهای مختلف دنیا نیز به این مسئله واکنش نشان دهند و علاوه بر تحریم اقدامات دیگری مانند پرواز " بمب‌افکن B-52 " آمریکایی بر فراز آسمان این کشور با اسکورت جنگنده‌های کره جنوبی رخ دهد که احتمال وقوع جنگ را در شبه جزیره کره افزایش دهد.








** مشخصات " بمب‌هیدروژنی "

" بمب هیدروژنی " یا " گرماهسته‌ای " نوعی بمب هسته‌ای است که انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تامین می‌شود و گرما و فشار حاصله از این انفجار باعث شروع فرایند همجوشی هسته‌ای استفاده می‌شود. به همین دلیل بمب‌های گرماهسته‌ای انرژی بسیار بیشتری از بمب‌های هسته‌ای تک‌مرحله‌ای آزاد می‌کنند. این بمب‌ها از آن رو به " بمب هیدروژنی " معروف شده‌اند که فرایند همجوشی هسته‌ای با استفاده از هیدروژن انجام می‌شود.


نخستین آزمایش این نوع بمب در سال ۱۹۵۲ توسط آمریکا انجام شد. یک سال بعد شوروی نیز این بمب را ساخت و در سال‌‌های بعد بریتانیا، فرانسه، چین و کره‌ی شمالی نیز به تولید و آزمایش آن اقدام کردند. امروزه تقریبا تمام بمب‌های هسته‌ای این پنج کشور که در حالت عملیاتی و فعال قرار دارد از این نوع است؛ قدرت تخریب بمب‌های هیدروژنی حدود 2500 برابر بمب‌های اتمی می‌باشد.








** " بمب‌افکن B-52 " ابزار برتری آمریکا در جنگ با کره شمالی

" بمب‌افکن B-52 " یک بمب‌افکن راهبردی فروصوت است که توسط شرکت " بوئینگ " طراحی و ساخته شده که بیش از 60 فروند از آن در حال حاضر در اختیار نیروی‌هوایی ارتش آمریکا و در حال خدمت قرار دارند. این بمب‌افکن یک هواپیما با ماموریت بازدارندگی هسته‌ای است که قابلیت حرکت با سرعت نزدیک سرعت صوت را دارا است و می‌تواند انواع بمب‌های متعارف هسته‌ای یا هدایت شونده و یا موشک‌های کروز را با خود حمل کند.


این بمب‌افکن در حالت خالی و بدون مهمات بیش از 80 تن و در زمان برخاست بیش از 200 تن وزن دارد و قادر است بیش از 30 تن از انواع مهمات و بمب‌ها را با خود حمل کند" . B-52 " دارای سرعتی بیش از 1000 کیلومتر در ساعت است و می‌تواند با یک‌بار سوخت خود مسافتی بیش از 10 هزار کیلومتر را طی کند. در حال حاضر نیروی‌هوایی آمریکا تعدادی از این بمب‌افکن را در پایگاه نظامی خود در " گوام " نگه‌داری می‌کند که بعد از آزمایش " بمب‌هیدروژنی " کره شمالی این بمب‌افکن‌ها بر فراز کشور کره شمالی پرواز کردند.








موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۹
admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی